Використання кросвордів у навчально-виховному процесі
Сучасна
система освіти в Україні постійно оновлюється, зазнає змін. Важливим фактором,
що визначає характер цих змін, є науково-технічний прогрес, пов’язаний з різким
зростом обсягу інформації та бурхливим розвитком комп’ютерних технологій.
Школа має стати найважливішим фактором
формування нових сучасних життєвих установок особистості. Допомогти вчителю у
вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання
з сучасними технологіями навчання.
Як же зробити, щоб урок не тільки
надавав учням певні знання й уміння, але й викликав у них справжній інтерес,
щире залучення у навчальний процес, розвивав пізнавальні інтереси дітей, їхні
творчі навички, уміння самостійно здобувати знання, бути активними, не
пасивними?
Мета
моєї педагогічної діяльності – сформувати компетентну особистість
молодшого школяра на основі розвитку пізнавального інтересу, навчити самостійно
мислити, озброїти необхідними для цього знаннями, вміннями та навичками. Тому я
працюю над темою «Активізація
спізнавальної діяльності учнів через
впровадження ІКТ» (Слайд 1)
Учні початкових класів
добре навчаються лише за умови, коли їм цікаво, коли вони переживають хоча б
невеликий успіх. Тож із перших днів навчання дитини в школі, намагаюся
створювати ситуацію успіху, підбадьорити учня,
похвалити, намагаюся заохочувати до активної пізнавальної діяльності учня,
створювати умови для виявлення зацікавленості, вчу не боятися помилитися, висловлюючи
власну думку, виявляти учнівську ініціативу, самостійність у самовираженні.
Знаючи, що провідний вид
діяльності для учнів початкових класів – гра, постійно користуюся цим. Саме
використанню цікавих вправ, ігрових ситуацій на уроках приділяю багато уваги у
своїй роботі. Вважаю, що вони сприяють підвищенню якості знань, умінь та
навичок учнів і зацікавлюють дітей на уроці.
(Слайд 2) Добираючи
цікаві завдання, враховую, що вони повинні сприяти повноцінному всебічному
розвитку дітей, їх пізнавальних здібностей, мовлення, досвіду спілкування з
однолітками і дорослими, прищеплювати інтерес до навчальних занять, формувати
уміння і навички до навчальної діяльності, допомогти дитині оволодіти уміннями
аналізувати, порівнювати, абстрагувати, узагальнювати.
Працюючи над темою, натрапила на цікавий матеріал – створення
кросвордів, але не звичайних класичних, а інтерактивних. І це стало моєю
індивідуальною темою, над якою я працювала у творчій групі.
(Слайд 3) Всі ми
знаємо, що кросворд —
гра-задача, яка полягає у вписуванні літер у перехресні рядки клітинок
накресленої фігури так, щоб за горизонталлю та вертикаллю вийшли
загадані слова.
(Слайд 4) Перший сучасний кросворд (під назвою
«ворд-крос», Word-cross був створений Артуром Вінном і опублікований у газеті
«New York World» 21 грудня1913.
Перший кросворд російською мовою складено письменником
В. В. Набоковим і опубліковано у додатку «Наш світ» до газети «Руль»
у лютому 1925 року в Берліні. На звання батьківщини кросвордів претендують Італія, Велика Британія, США .
(Слайд 5) Різновиди кросвордів
Класичний кросворд. Класичний варіант кросворду складається
з сітки кросворду та текстів питань та відповідей до них. Сітка кросворду
містить клітини з літерами слів-відповідей, а також пусті клітини. При цьому
кожна клітина першої літери будь-якого слова-відповіді має номер, яким
позначається ця відповідь та питання до неї.
Скандинавський кросворд (сканворд). Скандинавський кросворд (сканворд) від
класичного кросворду відрізняється значно більшою кількістю перетинів слів за
вертикаллю і горизонталлю. До того ж у сканворді замість розгорнутих питань в
окремій графі в окремих клітинках пишуться короткі питання до загаданих слів,
які також можуть бути представлені у формі зображень або фотографій і займати
кілька клітин сітки.
Циклічний кросворд (циклокросворд). У циклокросворді (циклічному кросворді)
слова розташовуються навколо клітини з номером відповідного питання. Відмінною
особливістю такого кросворду є однакова кількість букв у всіх загаданих словах
— зазвичай, 4, 6 або 8. Перетини слів відбуваються по дузі кола
Чайнворд або лінійний кросворд. У чайнворді перетин слів являє собою лінію (тобто
ланцюг). Тому друга поширена назва — лінійний кросворд. Існують також подвійні
лінійні кросворди.
Угорський кросворд (філворд). Філворд складається з клітин, у яких вже
присутні букви відповідей. Кожна відповідь являє собою ланцюжок клітин.
Слова-відповіді не перетинаються і не мають спільних клітин з іншими словами.
Англійський кросворд. У цій головоломці, подібно до угорського
кросворду, також використовується поле з літерами, але кожне слово завжди йде в
одному напрямку, який до того ж може бути діагональним, не ламаючись всередині.
При цьому, на відміну від філворду, слова можуть перетинатися в буквах.
Американський кросворд. У цьому різновиду кросворда замість
сітки дано прямокутне поле клітинок, а питання прив'язані до конкретних
горизонталей і вертикалей, але точне положення відповідей невідомо.
Естонський кросворд. Сітка цього кросворду не містить пустих
клітинок. Осередки, що не належать одній відповіді, розмежовуються товстою
лінією. В англомовних виданнях цей варіант називається «кросворд з
перегородками»
Ключворд (кейворд). У цій головоломці потрібно відновити
вихідний кросворд, кожна буква якого зашифрована певною цифрою. При цьому
зв'язок між буквами й цифрами (в межах однієї головоломки) завжди однозначний,
то ж кожній букві відповідає лише певна цифра і навпаки.
В останні роки стає
більш зручнішим розгадувати кросворди не на сторінках друкованих видань, а
розміщені в мережі. Створюються цілі тематичні портали, де можна не тільки
безкоштовно скачати і роздрукувати кросворди для подальшого розгадування, але й
розгадувати онлайн інтерактивні інтернет-кросворди.
(Слайд 6) Використання кросвордів у навчальному процесі:
•
Стимулює
пізнавальну активність;
•
Розширює
кругозір, збагачує лексикон новими словами, термінами;
•
Підвищує
грамотність;
•
Сприяє
здійсненню диференційованого підходу до навчання;
•
Є елементом гри, розвантаження; має
заспокійливий ефект;
•
Тренує пам'ять, увагу, розвиває логічне
мислення.
(Слайд
7) Використовувати кросворди можна :
v на будь- яких уроках ;
v на уроках будь-якого типу;
v на будь-якому етапі уроку;
v в позакласній роботі.
Кросворди можна створювати у MS Excel, MS Word, за допомогою сервісів для створення кросвордів : "Фабрика кросвордів", «Cross», "Створити кросворд".
Але
я зупинилася на створення кросвордів у MS Excel, через
поганий інтернет.
Кросворд — це
гра, у якій поєднується цікаве з корисним, це творчий процес діяльності,
здійснення власних задумів та ідей. Для вчителя — це можливість краще пізнати і
оцінити індивідуальні здібності кожної дитини. Треба чітко уявляти, з якою метою використовується даний
кросворд, які знання можуть бути закріплені з його допомогою, систематизовані,
виявлені в учнів, які вміння сформовані та перевірені.
У
програмі Місгоsft Ехсеl можна створити інтерактивний
кросворд, шаблон кросворда, роздрукувати його й використати на уроці як
дидактичний матеріал.
(показую шаблони) Як створити інтерактивний кросворд, ви можете
ознайомитися у моїй методичній пам’ятці.
Учням можна
запропонувати різні варіанти роботи з кросвордом:
1. Розгадати
кросворд, заповнивши порожні клітинки.
2. Сформулювати
питання до слів у заповненому кросворді.
3. Заповнюючи
кросворд, визначити, яке ключове слово виділено, і пояснити його значення.
4. Створити
кросворд самостійно, використовуючи терміни, які були вивчені раніше.
Перед тим, як дати учням кросворд, ми
повинні: перевірити
доступність кросворду, вимоги шкільної програми; стимулювати учнів працювати на найкращий
кінцевий результат (повний розв'язок кросворду) – за це вони отримують бали; забезпечити при роботі з кросвордами тільки
позитивні емоції учнів, тобто веселий настрій і задоволення від вдалої
відповіді. В ході рішення можна внести елемент змагання між учнями (це
істотно активізує пізнавальну діяльність). Також передбачено обговорення
відповідей на питання кросворда, їх уточнення, а в разі розходження думок —
проведення дискусій .
Зараз я пропоную вам інтелектуальну паузу - спробувати
розв’язати інтерактивний кросворд. Не випадково медики стали використовувати кросворди
як заспокійливий засіб. За даними дослідників, відгадування кросвордів
продовжують життя. До такого висновку вони прийшли після того, як
протягом декількох років спостерігали за 2000 літніх людей, що проживають в
будинках престарілих. І встановили, що у любителів кросвордів шансів прожити
довше на 70% більше ніж у тих, хто лінується займати свій мозок.
Висновок.
Чому
ж ідею кросвордів не застосувати у навчальному процесі? Це ж та сама дидактична
гра, яка складається з ігрової та навчальної задач, яка сприяє
формуванню орфографічних навичок, збагаченню словникового запасу, розширенню
уявлення про багатство рідної мови, розвитку уваги, спостережливості, мислення,
здогадки, самостійності, підвищенню пізнавального інтересу.
Комментарии
Отправить комментарий